Drink to win - sports drinks in the new age - מרתון Winner ירושלים - Jerusalem Winner Marathon

Drink to win – sports drinks in the new age

לשתות כדי לנצח- משקאות הספורט בעידן החדש
רקפת אריאלי, דיאטנית קלינית וספורט, ליאור קגן, סטאז’רית לתזונה
המרכז לרפואת ספורט שערי צדק.

ההמלצות לגבי צריכת נוזלים ופחמימות במהלך פעילות גופנית השתנו מאוד במאה השנים האחרונות. ההתקדמות בידע המדעי והטכנולוגי תרמה רבות לעיצוב ההמלצות הנוכחיות, והודות למחקר הרב בתחום כיום, התחום ממשיך להתקדם ולהתפתח במישורים רבים.

מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מציעים כי זו אינה ההתייבשות לכשעצמה אשר מובילה לפגיעה בביצועים, אלא היפרתרמיה כללית – נמצא כי טמפרטורת עור מוגברת אינה פוגעת בביצועים הגופניים, וזאת בניגוד לעלייה בטמפרטורת הגוף כולו. בהקשר זה, שיעור זיעה גבוה ובעקבותיו גירעון נוזלים, הינם תוצאה של מניעת היפרתרמיה, ואולי אובדן הנוזלים הגבוה, כגון זה שנצפה אצל רבים מהרצים המהירים ביותר, אשר באופן מפתיע היו גם המיובשים ביותר, הוא זה אשר מאפשר לספורטאי להמשיך בביצוע הגופני לאורך זמן ממושך יותר, שכן יותר חום מטבולי מתפזר לסביבה.

ההנחיות הנוכחיות של הACSM ממליצות על צריכה של 30-60 גרם פחמימה במהלך אימוני סיבולת ארוכים הנמשכים בין שעה ל -2.5 שעות, ועד 90 גרם פחמימה במהלך אימון העולה על שעתיים.

בקרב ספורטאים, השלכותיהן של ההמלצות הנ”ל הינן שימוש תדיר במזונות ובמשקאות המכילים כמות גדולה של פחמימות, ולעיתים קרובות הינם בעלי רמת PH נמוכה. שימוש תדיר שכזה עלול להוביל במקרים רבים לנזק דנטלי, ולכן בריאות הפה והשיניים הינה פרמטר אשר צריך להיות מובא בחשבון בעת הבחירה לצרוך משקאות ומוצרים מסוג זה באופן שוטף.

תחום צריכת הנוזלים והפחמימות במהלך אימון גופני מהווה מוקד עניין במחקר, וההתקדמות הרפואית והטכנולוגית מאפשרת פיתוח מוצרים חדישים המיועדים לענות על המגבלות הקיימות כיום בתחום. דוגמאות לכך הינן פיתוח פורמולציות חדשות אשר יהוו את “הדור הבא” של משקאות הספורט, וכן פיתוח מערכות ניטור בזמן אמת של מצב ההידרציה של המשתמשים, למשל פיתוח בקבוקי שתיה “חכמים”. המערכות הללו עתידות לאפשר קבלת החלטות מושכלת ואינדיבידואלית עבור כל אתלט בזמן האימון והתחרות, על סמך ניטור פרמטרים כגון קצב ההזעה וקצב השתייה.

החידוש האחרון בתחום אספקת נוזלים ופחמימות במהלך אימון גופני הוא השימוש ב-alginate . Alginate הוא פולימר אשר נגזר בדרך כלל מאצות והוא נפוץ לשימוש בהנדסת רקמות בשל התאמה ביולוגית גבוהה וג’לציה קלה. הפורמולציה שלhydrogel alginate מותאמת לפעילות בסביבה בעלתpH נמוך, כגון קיבת האדם. כאשר תערובת Alginate hydrogel ופחמימות מגיעה לקיבה, ההידרוג’ל יוצר קפסולה סביב הפחמימות. הקפסולות הללו עוברות במעי הדק מבלי להפעיל את קולטני הגלוקוז, והודות לכך קצב ריקון הקיבה אינו מואט, כפי שקורה בדרך כלל בעת צריכה של משקאות בעלי תכולת פחמימות גבוהה. הקפסולות הללו מתמוססות לאחר מכן במעיים, המהווים סביבה בסיסית הרבה יותר, ומשחררות את הפחמימות אותן עטפו.

זוהי מערכת אספקת אנרגיה חדשנית, אשר עשויה לאפשר צריכת כמויות גבוהות של פחמימות ללא עיכוב בריקון הקיבה. אם תוכח יעילותה של מערכת זו יהווה הדבר התקדמות משמעותית לקראת פיתוח משקאות ספורט מותאמים אישית, המכילים קומבינציות ספציפיות של פחמימות ומלחים עבור כל אתלט בכל מצב נתון.

החידושים האחרונים בתחום מהווים הוכחה לכך שהעניין המחקרי בנושא הולך וגדל, ויש לעודד כל העת פרדיגמות מחקר חדשות אשר יכללו את ההתקדמות בתחום הטכנולוגיה והרפואה האישית. הבנה פיזיולוגית מעמיקה, לצד משקאות משופרים ומותאמים אישית, מכשור משוכלל ועזרים נלווים המצוידים במערכות ניטור חדישות עשויים לייצר דור חדש של ספורטאי אליטה פורצי דרך בתחומם, ולהוות נקודת ציון חדשה על ציר הזמן ההיסטורי של הספורט התחרותי.

בהצלחה!
צוות המרכז לרפואת ספורט שערי צדק

מרכז הספורט של שערי צדק עבר למרכז “פיס ארנה” ומזמין אתכם להנות משירותי המרכז הכוללים חדר כושר חדשני ומתקדם, ייעוצים אצל מיטב המומחים בתחום רפואת ספורט, תזונת ספורט, טיפולי פיזיותרפיה, סקירות אורתופדיות למניעת פציעות, בדיקות מאמץ, בדיקות חילוף חומרים במנוחה ועוד.